trading

Tradinghälsa

Som du säkert redan vet så är det viktigt att du tar hand om din kropp så den mår bra och är i god form, detta gäller såklart även för dig som är en daytrader, om kanske inte ännu viktigare. Hur din kropp och hälsa mår är grunden för en fortsatt bra trading. Hälsan är oerhört viktig för en daytrader jämfört med ”vanliga” arbeten. Skillnaden på daytrading och ett ”vanligt” arbete är många. Till exempel på ett ”vanligt” arbete så klarar du ofta av att utföra ditt arbete om du är bakfull eller trött. Du kommer få din månadslön oavsett. Men för en daytrader däremot som inte är fokuserad och pigg kan denna dag blir mycket dyr. Hur ska du då göra för att lyckas hålla dig på topp så mycket som möjligt? Svaret är mat, dryck, sömn och träning. Detta är väldigt viktiga grundpelare för dig som daytrader, men också för andra jobb där fokus måste ligga på topp.

trading

Klarar du inte av att ta hand om dig själv och din kropp så kommer du med största sannolikhet lägga märke till detta genom att det blir negativa resultat på ditt konto. Om du är trött kommer du lättare bli irriterad efter en förlust, mindre disciplinerad och risken är större att du hamnar i en så kallad ”ond cirkel”. Du ser förlusterna, men istället för att vänta in ett bättre tillfälle så köper du aktier bara för att du vill vinna tillbaka dina pengar, men risken är större att du förlorar ännu mer pengar, för vem säger att aktien vänder till det positiva? Aktien kan falla ytterligare 100 %. Du orkar inte vara tillräckligt tålmodig helt enkelt. Det som gör oss så trötta och irriterade är blodsockret som finns i kroppen som försöker spara eller omfördela vår energi.

När blodsockerkurvan faller under medelvärdet sätts kroppen i självförsvar och den vill spara energi, detta gör att man blir trött och underpresterar. Detta kan även hända efter en tung lunch eller middag. Då beror det på att kroppen jobbar för fullt med att smälta all mat och sänka blodsockerkurvan. All denna energi som det tar för kroppen att smälta all mat gör dig trött.

För att du ska undvika att toppa din blodsockerkurva så kan du ta till vissa knep. Nämligen att du äter mindre måltider. Du ska undvika att äta för mycket av snabba kolhydrater till exempel som ris, bröd, pasta och potatis. Ta mer sallad och mindre kolhydrater (satsa på att ha ungefär femtio femtio på tallriken). Du ska undvika sötsaker under dagen och dricka vatten istället för läsk.

För att du ska undvika att sänka din blodsockerkurva så bör du äta frukost (till exempel havregrynsgröt), börja äta mellanmål mellan dina vanliga måltider (till exempel frukt eller nötter), dricka vatten under hela dagen (det kommer bli mycket toaspringande innan din kropp vänjer sig, men det är bara att fortsätta, tillslut går det över!).

Sömn kan hos många människor vara underskattad, men det är oerhört viktigt med sömn för att ladda batterierna på nytt. En vuxen människa ska sova minst 7-8 timmar per natt. Gör upp ett schema för alla dina måltider så du inte glömmer av det, det kan lätt bli så när marknaden tar all uppmärksamhet. Ett tips är att du sätter alarm när du ska äta så behöver du inte ha lika stor koll på klockan när måltiderna gäller. Se till att du alltid har en full vattenflaska på skrivbordet. Och se även till att du alltid har färsk frukt till hands och träna några gånger i veckan och bygg upp en större energibuffert (samt öka din självkänsla med en trivsammare kropp). Din hälsa är en del av nyckeln till en framgångsrik daytrading.

Leave a Comment